Življenje v vodi

Življenje v vodi

  • jezero ali potok v TNP
  • april - oktober
  • 3 - 5  šolskih ur
  • 5. do 9. razred
  • 2.5 € na učenca

 

KONTAKT:

MAJA FAJDIGA KOMAR
 

Tel:

+386 (0)4 5780 242

E-mail: maja.fajdiga-komar@tnp.gov.si

 

V vodah, tako tekočih kot stoječih, lahko najdemo številna živa bitja. V čistih vodah živijo taka, ki so občutljiva na onesnaženje in pomanjkanje kisika. Z raziskovanjem življenja v vodah Triglavskega narodnega parka učenci lahko spoznavajo živali in rastline, s katerimi se v drugih vodah verjetno ne bi srečali.

Cilji:

  • Učenci spoznajo v kakšnih oblikah se nahaja voda v TNP in pomen območja kot vira pitne vode, ugotovijo, kateri so glavni onesnaževalci voda v TNP ter razvijejo odgovoren odnos do varstva voda;
  • osvojijo osnovno znanje nabiranja in določevanja drobnih živali v vodi;
  • iz preprostih tabel z indikatorskimi organizmi znajo ugotoviti, kakšna je kvaliteta vode;
  • spoznajo tipične vodne in obvodne vrste rastlin;
  • Spoznajo redke in ogrožene vrste in njihove življenjske pogoje.
  • Vsebine se navezujejo na naravoslovje in tehniko, naravoslovje, biologijo.

Delavnice:

Bohinjsko jezero

  • Učenci izvejo, kako je jezero nastalo. Na terenu si ogledamo obliko ledeniške doline, morene in jezerske terase, ki nam kažejo, kje je bila nekoč gladina jezera.
  • Ob obali jezera ugotavljamo, katere rastline tam rastejo. Poiščemo vodno rastlino in spoznamo značilnosti teh rastlin, najlažje najdemo rmanec.
  • Na obalnem pasu, po prejetih navodilih za delo, učenci sami naberejo drobne vodne živali. Nekaj vzorcev odnesemo v Center TNP Bohinj, kjer si učenci nabrano natančneje ogledajo pod stereo lupami. Spoznavajo glavne značilnosti vodnih ličink žuželk, vrtinčarja, pijavke, planktonskih rakcev, vodne pršice, maloščetincev, ki jih običajno najdemo v jezeru.
  • V Centru TNP si lahko ogledajo predstavitveni film o TNP in razstavo.

 

 

Cilji

  • učenci spoznajo jezero kot življenjski prostor,
  • učenci spoznajo delovanje ledenikov in nastanek ledeniškega jezera,
  • učenci spoznajo življenjske pogoje v jezerih in glavne dejavnike, ki pogojujejo razlike med posameznimi bivalnimi okolji v jezeru,
  • učenci določajo živalske skupine s pomočjo preprostih ključev,
  • učenci spoznajo tipične vodne in obvodne vrste rastlin,
  • učenci ugotavljajo, kateri so glavni onesnaževalci ledeniških jezer v Triglavskem narodnem parku; razvijejo odgovoren odnos do varstva voda,
  • učenci spoznajo redke in ogrožene vrste jezer v TNP in njihove življenjske pogoje,
  • učenci spoznajo kroženje vode v naravi, tekoče in stoječe vode in pomen varovanja pitne vode

Vsebine se navezujejo na naravoslovje in tehniko, družbo, geografijo, zgodovino in biologijo. Aktivnosti so prilagojene starosti otrok.

Potek aktivnosti

Učence peljemo do obale Bohinjskega jezera kjer:

  • govorimo o nastanku in reliefu okolice,
  • govorimo o kroženju vode,
  • z učenci naberemo vzorce vodnih živali - pod kamni ob bregu jezera in z mrežo,
  • organizme s pomočjo preprostih ključev določimo in opazujemo njihovo zunanjo zgrado,
  • izmerimo temperaturo in pH vode ter ugotavljamo kakovost vode v jezeru,
  • ugotavljamo katere rastline uspevajo ob vodi ali v njej,
  • spoznavamo značilnosti vodnih rastlin (klasastega rmanca),
  • ugotavljamo, katere dejavnosti se dogajajo ob jezeru in kakšen vpliv imajo nanj.

S skupino, ki ostane v Centru TNP Bohinj:

  • si ogledamo stalno razstavo Jezero,
  • spoznavamo zgodovino in namen Triglavskega narodnega parka,
  • spoznavamo kako je človek povezan z jezerom - nekoč in danes,
  • spoznavamo problematiko gorskih jezer, problematiko vnašanja rib v jezera in vplive planinskih koč,
  • si s pomočjo stereolup ogledamo organizme, jih določimo s pomočjo ključa,
  • si ogledamo zgradbo živali, jih skiciramo in označimo dele telesa,
  • ugotavljamo kvaliteto vode s pomočjo indikatorskih vrst,
  • rešujemo učne liste.

Učni listi

Življenje v tekoči vodi

Dejavnost poteka ob primernem potoku v TNP ali v okolici šole.

Učencem pokažemo, kako se nabira vzorce drobnih vodnih živali v tekoči vodi. Sami naberejo živalce, ki si jih potem ogledajo pod lupo. S pomočjo določevalnih ključev ugotavljajo, katere živali so našli. 

Razložimo, da so nekatere vrste bolj občutljive na vodno onesnaženje kot druge. S pomočjo preproste tabele z indikatorskimi vrstami sami ugotovijo, kakšna je kvaliteta vode, v kateri so nabrali vzorce.

 

Cilji

  • Učenci spoznajo v kakšnih oblikah se nahaja voda v TNP in pomen območja kot vira pitne vode.
  • Onesnaževanje voda v TNP.
  • Osvojijo osnovno znanje nabiranja in določevanja drobnih živali v potoku.
  • Iz preprostih tabel z indikatorskimi organizmi znajo ugotoviti, kakšna je kvaliteta vode v potoku. 

Vsebine se navezujejo na naravoslovje in tehnika, naravoslovje, biologijo.

Delo na terenu

  • Navodila za lovljenje živali pod kamni v vodi in razdelitev potrebnega materiala. 
  • Določevanje živali s pomočjo ključa.
  • Ugotavljanje čistosti vode s pomočjo tabele z indikatorskimi vrstami (7. - 9. r.).
  • Merjenje hitrosti pretoka vode (7. -9.r.).

V centru TNP Bohinj si lahko nabrane organizme učenci ogledajo pod stereo-lupami. Spoznajo različne organizme, dele telesa, s čim dihajo v vodi. Nekaj organizmov skicirajo, skupaj jih poimenujemo. Rešijo učne liste.

Podobno raziskovanje lahko izvedejo učitelji v bližini šole. Učenci lahko primerjajo rezultate s tistimi iz TNP.

Učni listi