Pravila obiskovanja gora

Pravila obiskovanja gora

Gore pozimi

Triglavski narodni park je gorski park. Zaradi tega je območje zelo zanimivo za pohodništvo, plezanje oziroma alpinizem, tako letni kot zimski, ter tudi za druge rekreativne dejavnosti.
Gams za beg v visokem snegu porabi veliko več energije kot v kopnem, pozimi pa to energijo težko nadomesti.

Obisk gora se iz leta v leto povečuje. Pozimi narava v gorah počiva. Življenje se umiri in gore prekrije debela snežna odeja. Lepota zime v gorah pa privabi tudi mnogo obiskovalcev. Ker vse živali pozimi varčujejo z energijo, je vznemirjenje zaradi človeka zanje lahko usodno.

Razen pozimi so predvsem koconoge kure občutljive med obdobjem parjenja zgodaj spomladi. Človekove motnje lahko povzročijo, da je parjenje neuspešno, in tako ogrozijo obstoj populacije na določenem območju.

Pri obiskovanju gora v zimskem in pomladnem času je treba upoštevati nekaj naslednjih preprostih pravil:

  1. Pozimi se na odprtih pobočjih nad gozdno in drevesno mejo zadržuje le malo živali. Tu se lahko svobodno gibaš. Kljub temu pa se raje izogibaj skalnatih in nezasneženih predelov ali razpok: tam si živali najraje poiščejo skrivališča.
  2. Več ko se gibaš v gozdnatem terenu, večja je verjetnost, da boš preplašil živali. Zato v gozdu ne delaj velikih ovinkov in svoje območje gibanja čim bolj omeji.
  3. V gozdu se gibaj samo po gozdnih poteh ali markiranih stezah. Izogibaj se potem ob gozdnem robu, saj se tam živali najraje zadržujejo.
  4. Psa imej vedno na povodcu, še posebej v gozdu: divje živali bežijo pred spuščenimi psi.
  5. Smučaj in hodi v tišini. Če opaziš žival, se mirno odmakni.

Če se obnašamo spoštljivo in upoštevamo teh nekaj enostavnih pravil, je v naravi dovolj prostora tako za nas kot tudi za mirno prezimovanje in parjenje živali.

Obisk gora pozimi!

Cilji učnega načrta

Pravila obiskovanja gora!

Učne enote, ki so objavljene na portalu Triglavska zakladnica, je mogoče povezati z različnimi učnimi načrti.

1. razred:

SPO: 

  • učenci znajo opisati, kako sami in drugi vplivajo na naravo
  • učenci znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo
  • učenci razvijajo spoštljiv odnos do naravnega, kulturnega in družbenega okolja

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (strpno in prijateljsko vedenje v skupini, upoštevanje pravil v igrah in športnega obnašanja, odgovorno ravnanje s športno opremo, odgovoren odnos do narave in okolja)

2. razred:

SPO: 

  • učenci znajo opisati, kako sami in drugi vplivajo na naravo
  • učenci znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo
  • učenci razvijajo spoštljiv odnos do naravnega, kulturnega in družbenega okolja

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (strpno in prijateljsko vedenje v skupini, upoštevanje pravil v igrah in športnega obnašanja, odgovorno ravnanje s športno opremo, odgovoren odnos do narave in okolja)

3. razred:

SPO:

  • učenci razvijajo spoštljiv odnos do naravnega, kulturnega in družbenega okolja

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (strpno in prijateljsko vedenje v skupini, upoštevanje pravil v igrah in športnega obnašanja, odgovorno ravnanje s športno opremo, odgovoren odnos do narave in okolja)

4. razred:

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, samozavest, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje drugačnosti, spoštovanje športnega obnašanja, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje)

5. razred:

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, samozavest, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje drugačnosti, spoštovanje športnega obnašanja, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje)

6. razred:

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje različnosti, zdrava tekmovalnost, spoštovanje športnega obnašanja na tekmovanjih, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje)

NAR:

           Razvijanje stališč in odnosov:

  • učenci se zavedajo vrednosti in občutljivosti naravnega in antropogenega okolja, oblikujejo pozitiven in odgovoren odnos do narave ter spoštovanje do vseh oblik življenja
  • učenci spoznajo, kako lahko sami z ustreznim ravnanjem prispevajo k varovanju okolja, in se ob tem zavedo pomembnega vpliva vsakega posameznika na okolje

7. razred:

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje različnosti, zdrava tekmovalnost, spoštovanje športnega obnašanja na tekmovanjih, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje)

NAR:

           Razvijanje stališč in odnosov:

  • učenci se zavedajo vrednosti in občutljivosti naravnega in antropogenega okolja, oblikujejo pozitiven in odgovoren odnos do narave ter spoštovanje do vseh oblik življenja

8. razred:

FIZ:

  • učenci si privzgajajo spoštljiv odnos do okolja in narave

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje različnosti, zdrava tekmovalnost, spoštovanje športnega obnašanja na tekmovanjih, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje)

BIO:

  • učenci na podlagi temeljnega mrežnega znanja o bioloških konceptih usvojijo spoznanja o organizaciji in strukturi življenjskih procesov v živih sistemih, vključno s procesi v lastnem telesu
  • učenci razvijajo odgovoren odnos in spoštovanje do narave ter lastnega zdravega načina življenja

9. razred:

FIZ:

  • učenci si privzgajajo spoštljiv odnos do okolja in narave

ŠPO:

  • učenci oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje različnosti, zdrava tekmovalnost, spoštovanje športnega obnašanja na tekmovanjih, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje)

BIO:

  • učenci na podlagi temeljnega mrežnega znanja o bioloških konceptih usvojijo spoznanja o organizaciji in strukturi življenjskih procesov v živih sistemih, vključno s procesi v lastnem telesu
  • učenci razvijajo odgovoren odnos in spoštovanje do narave ter lastnega zdravega načina življenja

 

"Analiza, evalvacija in uskladitev vsebin Triglavske zakladnice s programi in učnimi načrti za osnovne šole je bila izvedena z zunanjim sodelavcem, dr. Iztokom Tomažičem, avtorjem številnih gradiv za osnovnošolske naravoslovne predmete in predavateljem didaktike na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani."

Vsebino je omogočil

Biosferna območja so območja ekosistemov z bogato biotsko raznovrstnostjo. Namenjena so ohranjanju ekosistemov in njihove biotske raznovrstnosti ter spodbujanju trajnostnega razvoja ob vključevanju in sodelovanju lokalnega prebivalstva.

V Sloveniji so bila do leta 2018 opredeljena štiri biosferna območja:

  • Biosferno območje Julijske Alpe        
  • Biosferno območje Kras         
  • Biosferno območje Kozjansko in Obsotelje     
  • Biosferno območje Mura 

V okviru projekta Sodelovanje med Las-i: Približjamo Unescova biosferna območja prebivalcem smo pripravili zanimive vsebine, ki bogatijo našo Triglavsko zakladnico.

»Za vsebino je odgovoren Javni zavod Triglavski narodni park. Organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja RS za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.«