Evrazijski ris

Evrazijski ris

Mačka s čopki in zalizci.

V najbolj skritih in tihih gorskih predelih v zasedi ris preži na svoj plen. Mojstrsko plane na od sebe tudi nekajkrat večjo srno, jo zaduši ali pregrizne vrat.
Hrana zadostuje za več dni, zato jo skrije in se vrača k uplenjeni živali.

Evrazijski ris (Lynx lynx)

Velikost
  • od 80 do 130 cm v dolžino, rep kratek od 10 do 30 cm

Teža
  • okoli 20 kilogramov
Prehrana
  • mesojedec; srne, jeleni, gamsi, polhi ...

Življenski prostor
  • Severna Evropa, Rusija, Centralna Azijai, Karpati, Tatre, Pireneji, Jura, Mala Azija in Kavkaz

   
Kraljestvo
  • živali
Deblo
  • strunarji
Razred
  • sesalci
Red
  • zveri
Družina
  • mačke
Rod
  • risi
Vrsta
  • Evrazijski ris

Evrazijski ris je največja in najbolj ogrožena med tremi vrstami evropskih mačk. V Sloveniji je bil v minulem stoletju iztrebljen. Leta 1973 so iz Slovaške naselili 6 risov – tri samce in tri samice, ki so se nato namnožili in razširili po našem in ozemlju bližnjih držav. Danes v Sloveniji živi le okoli 15 do 20 odraslih živali, ki so zaradi parjenja znotraj sorodstva zelo ogroženi. Ta karizmatična evrazijska mačka sicer živi v gozdovih Severne Evrope, Rusije in Centralne Azije.

Od ostalih mačk se ris loči po čopkih črnih dlak na ušesih ter zalizcem podobno daljšo dlako, ki ustvarja videz podaljšane brade.

Njegov kožuh je rdečkasto sive barve s progami, rep kratek z črno konico, zadnje noge ima daljše od prednjih.

Ris je samotar, ki brani svoje ozemlje pred drugimi samci in ga označuje z uriniranjem po kamnih, drevesih in drugih površinah.

S samico se sreča samo v času parjenja ob koncu zime. Sicer zelo tih plenilec takrat glasno mijavka in kliče samico. Samica okoli meseca maja skoti enega do štiri mladiče in jih vzgaja sama. Od nje se mladiči naučijo spretnosti lova in preživetja.

ALI VEŠ?

  1. Značilni risovi črni čopki na konicah uhljev so dolgi do 4 centimetre.
  2. Takoj za medvedom in volkom je ris tretji največji plenilec v Evropi.
  3. Ris plena ne preganja. Njegova lovska taktika je zalezovanje ali napad iz zasede. Strokovnjak v elementu presenečenja!
  4. Zaradi parjenja v sorodstvu risu v Sloveniji grozi izumrtje, zato bodo iz Romunije in Slovaške doselili najmanj 10 risov.
  5. Po risu je poimenovano tudi ozvezdje na severni polobli.
  6. 11. junij obeležujemo mednarodni dan risov.

Cilji učnega načrta

Evrazijski ris

Učne enote, ki so objavljene na portalu Triglavska zakladnica, je mogoče povezati z različnimi učnimi načrti. 

 

1.razred

SPO:

  • učenci prepoznajo najpogostejše živali in rastline v bližnjem okolju

2. razred:

SPO:

  • učenci spoznajo nekatere živali in rastline
  • učenci spoznajo, da v različnih okoljih žive različna bitja (živali in rastline - park, živalski vrt, gozd,...)
  • učenci vedo, da se živali prehranjujejo z rastlinami, drugimi živalmi ali obojim

3. razred:

SPO:

  • učenci spoznajo živa bitja ter okolja v katerih žive
  • učenci zbirajo podatke o živih bitjih (s čim se hranijo, kje živijo, kako in kje se gibljejo)

4. razred:

NIT:

  • učenci znajo prepoznati najpogostejše vrste rastlin, živali in gliv v neposrednem okolju
  • učenci znajo povezati zunanji videz živali z njenim načinom življenja, spolom, okoljem ipd.

6. razred:

NAR:

  • uporabi določevalne ključe za prepoznavanje živih bitij in njihovo uvrščanje v sistematske enote

7. razred:

NAR:

  • učenci spoznajo skupne značilnosti organizmov, na podlagi katerih jih uvrščamo v določeno skupino, in na preprostih primerih spoznajo, da sorodne vrste združujemo v rodove, sorodne rodove v družine, sorodne družine v redove, te v razrede, razrede pa v debla
  • učenci razvrstijo živali v bližnjem ekosistemu v širše sistematske kategorije z uporabo določevalnih ključev
  • učenci spoznajo osebni razvoj živali (embrionalni in postembrionalni razvoj – neposredni in posredni) in preobrazbo (popolna, nepopolna preobrazba) na izbranih primerih

9. razred:

BIO:

  • učenci spoznajo nekatere redke in ogrožene vrste v lastnem okolju
  • učenci spoznajo, da sorodne vrste združujemo v rod, te pa v družino, red, razred in deblo

 

"Analiza, evalvacija in uskladitev vsebin Triglavske zakladnice s programi in učnimi načrti za osnovne šole je bila izvedena z zunanjim sodelavcem, dr. Iztokom Tomažičem, avtorjem številnih gradiv za osnovnošolske naravoslovne predmete in predavateljem didaktike na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani."

Vsebino je omogočil

Biosferna območja so območja ekosistemov z bogato biotsko raznovrstnostjo. Namenjena so ohranjanju ekosistemov in njihove biotske raznovrstnosti ter spodbujanju trajnostnega razvoja ob vključevanju in sodelovanju lokalnega prebivalstva.

V Sloveniji so bila do leta 2018 opredeljena štiri biosferna območja:

  • Biosferno območje Julijske Alpe        
  • Biosferno območje Kras         
  • Biosferno območje Kozjansko in Obsotelje     
  • Biosferno območje Mura 

V okviru projekta Sodelovanje med Las-i: Približjamo Unescova biosferna območja prebivalcem smo pripravili zanimive vsebine, ki bogatijo našo Triglavsko zakladnico.

»Za vsebino je odgovoren Javni zavod Triglavski narodni park. Organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja RS za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.«