Znak kakovosti Triglavskega narodnega parka

Znak kakovosti Triglavskega narodnega parka

za izobraževalne ustanove

Javni zavod Triglavski narodni park je v letu 2019 razširil certifikacijski sistem Znaka kakovosti Triglavskega narodnega parka in tako po novem poleg ekoloških turističnih kmetij s področja turizma certifikat kakovosti pridobijo tudi ponudniki nastanitev iz Biosfernega območja Julijske Alpe (UNESCO MaB).

Na področju ozaveščanja in izobraževanja o narodnem parku in njegovih vrednotah Javni zavod Triglavski narodni park še prav posebno pozornost posveča osnovnošolski ciljni skupini in mladim nasploh. Tako na terenu kot v infocentrih se srečujemo s skupinami otrok in mladih s cele Slovenije in tujine. Leta 2018 je bila ustanovljena Skupnost šol Biosfernega območja Julijske Alpe, ki združuje kar 39 šol (19 matičnih šol s podružnicami – skupaj več kot 7.000 učencev), ki jim je skupno to, da se nahajajo v bližini edinega narodnega parka v Sloveniji in v Unescovem Biosfernem območju.

Učencem članic Skupnosti šol je na voljo širok izbor brezplačnih naravoslovnih vsebin. Poleg pestrega nabora brezplačnih naravoslovnih delavnic so vsako leto v okviru različnih projektov organizirani naravoslovni dnevi, šolam članicam pa omogočamo brezplačno obiskovanje sosednjih zavarovanih območji. V preteklosti smo tako obiskali Naravni park Julijsko predgorje v dolini Rezija (Italija) in biosferno območje Nockberge (Avstrija), zadnji dve leti pa smo z učenci obiskali Biosferno območje Kras in porečje Reke z ogledom čudovitih Škocjanskih jam. Učenci in učitelji lahko brskajo po Triglavski zakladnici, spletni platformi z učnimi vsebinami o Triglavskem narodnem parku in Biosfernem območju Julijske Alpe z različnimi nivoji dostopa do člankov, interaktivnih vsebin in učnih listov za splošno javnost, za učence in posebej za učitelje; ti na njej najdejo učno gradivo bodisi za delo v učilnici ali kot pripravo na teren. Triglavska zakladnica se stalno nadgrajuje z novimi vsebinami. Da bi otrokom nudili podporo pri izobraževanju o trajnostnem razvoju in lokalno pridelani hrani, so vse šole v letu 2019/20 prejele visoko gredo, v letu 2020/21 pa sadno drevo slivo. Učenci vsako leto prejmejo tudi številko otroškega časopisa Skupnosti šol Biosfernega območja Julijske Alpe, v letošnjem letu že četrto po vrsti.

Prav v letošnjem letu smo prvič z Znakom kakovosti osmim šolam, članicam Skupnosti šol Biosfernega območja Julijske Alpe, podelili javno priznanje za njihovo predano in aktivno sodelovanje na področju izobraževanja o pomenu varovanja narave in ohranjanja kulturne dediščine ter izkazovanju izrednega delovanja pri krepitvi identitete Skupnosti šol Biosfernega območja Julijske Alpe.

Prejemnice Znak kakovosti Triglavskega narodnega parka v letošnjem letu so: OŠ Gorje, OŠ Koroška Bela, OŠ Dušana Muniha Most na Soči, OŠ prof. dr. Josipa Plemlja Bled, OŠ Poldeta Stražišarja Jesenice, OŠ Antona Janše Radovljica, OŠ Žirovnica in OŠ Simona Kosa Podbrdo.

Ravnatelji šol prejemnic bodo v imenu šole prevzeli certifikat Znak kakovosti. Za učence prejemnic smo pripravili različna orodja za sodobno izvajanje pouka v naravi, izven učilnic. Izbrane šole bodo tako prejele stereo mikroskop za delo na prostem, kovček s pripomočki za naravoslovne predmete ter podloge za zapisovanje snovi pri izvajanju pouka na prostem. 

Javni zavod Triglavski narodni park s podeljevanjem Znaka kakovosti želi izkazati izreden pomen sodelovanja med upravljavcem zavarovanega območja in šolami. Šole, nosilke Znaka kakovosti, bodo imele prednost pri aktivnostih s področja okoljske vzgoje (npr. prednost pri razpisih za naravoslovne dni ...). Znak kakovosti bo pogoj za sodelovanje v razpisih za pridobivanje sredstev, s katerimi bo park podpiral ali sofinanciral okoljevarstvene projekte in izobraževalne aktivnosti, ki so v skladu s cilji narodnega parka.

Cilji učnega načrta

Znak kakovosti Triglavskega narodnega parka

Učne enote, ki so objavljene na portalu Triglavska zakladnica, je mogoče povezati z različnimi učnimi načrti.

4. razred:

DRU: okoljska vzgoja:

  • učenci se zavedajo vpliva vsakodnevnega delovanja ljudi in njihovih odločitev na naravno in družbeno okolje
  • učenci se zavedajo naše povezanosti z okoljem in spoznavajo učinke našega ravnanja na okolje (ključni za prihodnost družbe)
  • učenci vrednotijo vsakodnevna ravnanja in odločitve ljudi v šoli, v domačem kraju, v domači občini, v Sloveniji in drugje - tudi z vidika trajnostnega razvoja temeljni pojmi: gospodarske in druge dejavnosti: industrija, kmetijstvo, gozdarstvo, obrt, rudarstvo, turizem, trgovina, pošta, šolstvo, zdravstvo, sodstvo, policija, vojska

5. razred:

DRU: okoljska vzgoja:

  • učenci se zavedajo vpliva vsakodnevnega delovanja ljudi in njihovih odločitev na naravno in družbeno okolje
  • učenci se zavedajo naše povezanosti z okoljem in spoznavajo učinke našega ravnanja na okolje (ključni za prihodnost družbe)
  • učenci vrednotijo vsakodnevna ravnanja in odločitve ljudi v šoli, v domačem kraju, v domači občini, v Sloveniji in drugje - tudi z vidika trajnostnega razvoja temeljni pojmi: gospodarske in druge dejavnosti: industrija, kmetijstvo, gozdarstvo, obrt, rudarstvo, turizem, trgovina, pošta, šolstvo, zdravstvo, sodstvo, policija, vojska

7. razred:

GEO:

  • učenci na zemljevidu določijo geografsko lego Alp in imenujejo države, v katere segajo Alpe
  • učenci sklepajo o možnostih za življenje in gospodarjenje s poudarkom na turizmu, pašništvu
  • učenci opišejo načine, kako človek izboljšuje naravne razmere za kmetijstvo
  • učenci ob izbranih primerih opišejo značilnosti gospodarstva s poudarkom na turizmu

9. razred:

GEO:

  • učenci vrednotijo naravno in kulturno dediščino Slovenije kot temelj za razvoj turizma, analizirajo pomen turizma za človeka kot posameznika in družbo kot celoto

 

"Analiza, evalvacija in uskladitev vsebin Triglavske zakladnice s programi in učnimi načrti za osnovne šole je bila izvedena z zunanjim sodelavcem, dr. Iztokom Tomažičem, avtorjem številnih gradiv za osnovnošolske naravoslovne predmete in predavateljem didaktike na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani."

Vsebino je omogočil

Biosferna območja so območja ekosistemov z bogato biotsko raznovrstnostjo. Namenjena so ohranjanju ekosistemov in njihove biotske raznovrstnosti ter spodbujanju trajnostnega razvoja ob vključevanju in sodelovanju lokalnega prebivalstva.

V Sloveniji so bila do leta 2018 opredeljena štiri biosferna območja:

  • Biosferno območje Julijske Alpe        

  • Biosferno območje Kras         

  • Biosferno območje Kozjansko in Obsotelje     

  • Biosferno območje Mura 

V okviru projekta Sodelovanje med Las-i: Približjamo Unescova biosferna območja prebivalcem smo pripravili zanimive vsebine, ki bogatijo našo Triglavsko zakladnico.

»Za vsebino je odgovoren Javni zavod Triglavski narodni park. Organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja RS za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.«