Gregorjevo

Gregorjevo

Dan, ko pozdravljamo pomlad!

Čeprav se koledarska pomlad še ni začela, zunaj že vse diši po njej. 12. marec je dan, ko praznujemo gregorjevo. Dan, ko se po ljudskem izročilu ženijo ptički. Dan, ko pozdravljamo pomlad.

Gregorjevo naznanja slovo od teme, saj se začenjajo daljši dnevi, ki so s seboj prinesli več dnevne svetlobe. Tako so lahko čevljarji, kovači in drugi rokodelci, predvsem v krajih na Gorenjskem, prenehali delati ob umetni svetlobi, sveča in kasneje petrolejska svetilka nista bili več potrebni, saj je bilo že dovolj naravne svetlobe. V nekaterih obrtniških in delavskih krajih Gorenjske so pred 2. svetovno vojno govorili, da sv. Gregor luč v vodo vrže. V manjše reke in potoke so vrgli kos lesa z gorečim, v smolo namočenim oblanjem ali svečo. Od takrat se je ohranila navada, da spustijo ''vuč u vodo'', kar dandanes vidimo v obliki številnih gregorčkov – hišic, barčič s svečami, ki jih otroci spuščajo v potoke.  

Po ljudskem prepričanju je to tudi dan, ko se ženijo ptički, saj je v tem času skoraj nemogoče preslišati njihovo žvrgolenje.

Vir: Pixabay

ALI VEŠ?

  1. Na gregorjevo je vezanih kar nekaj šeg in običajev. Dekleta so se včasih zvedavo ozirala v nebo.  Prva ptica, ki jo je dekle videlo, je namreč naznanjala, kakšnega moža bo mladenka dobila. 

  2.  Na predvečer praznika "gregorčke" v vodo spuščajo marsikje po Sloveniji. Najbolj znana prizorišča so po Tržiški Bistrici v Tržiču, Kropi, Kamni gorici ter po Gradaščici v Ljubljani. V Kropi in Kamni Gorici so po Kroparici in rakah, ki vodijo iz Lipnice, spuščali barčice, v Železnikih so po Selški Sori spuščali deščice, na katere so dali nekaj smole in jo zažgali. 

  3. V Kropi so šli na dan spuščanja gregorčkov na ‘tičjo svatbo’. Ptice so imele svojo ‘ohcet’ in dobrote - suho sadje in pogače s ptičje ohceti so ostale v grmovju in na drevesih, kjer so jih otroci lahko poiskali in se posladkali. Na ta način so starši razveselili svoje najmlajše.

  4. Najstarejši zapis o šegi spuščanja ognja po vodi sega v leto 1854 in so ga našli v Železnikih.

  5.  Do 16. stoletja, ko je veljal stari julijanski koledar, je sv. Gregor godoval na prvi pomladni dan ob spomladanskem enakonočju. S tem, ko so leta 1582 spremenili koledarski sistem iz julijanskega v gregorjevega, se je gregorjevo premaknilo nazaj, zato ga sedaj praznujemo 12. marca. Novo razdelitev leta je vpeljal papež Gregor XIII. in v Avstrijskem cesarstvu je koledar začel veljati leta 1584. Po papežu Gregorju XIII. se zato imenuje tudi gregorijanski koledar, ime praznovanju pa je dal Gregor I., pogosteje imenovan Gregor Veliki. Gregor Veliki je umrl 12. marca 604. Njegovega godu zdaj Rimskokatoliška cerkev ne obhaja več na dan njegove smrti, temveč 3. septembra, na dan, ko je postal papež. Njemu na čast je v Sloveniji sezidanih sedem cerkva.

  6. Po legendi je sv. Gregor kot dojenček do rokodelca – mlinarja – priplaval v lesenem predmetu po vodi.

Cilji učnega načrta

So ptički se ženili...

Učne enote, ki so objavljene na portalu Triglavska zakladnica, je mogoče povezati z različnimi učnimi načrti. 

 

4. razred:

DRU:

  • učenci razvijajo pozitiven odnos do naravne in kulturne dediščine
  • učenci spoznajo naravno in kulturno dediščino domačega kraja/ domače pokrajine in razumejo, zakaj moramo skrbeti zanjo

5. razred:

DRU:

  • učencirazvijajo pozitiven odnos do naravne in kulturne dediščine; razumejo pomen ohranjanja tradicije (šege in navade, kulturni spomeniki idr.)

6. razred:

GEO:

  • učenci spoznavajo naravno in kulturno dediščino Slovenije ter pomen gibanja v naravi
  • učenci razvijajo pozitivna čustva do domovine, občutek pripadnosti svojemu narodu in državi ter ljubezen do njene naravne in kulturne dediščine

ZG:

  • učenci ocenijo pomen ohranjanja in varovanja slovenske, evropske in svetovne kulturne dediščine ter okolja
  • učenci na primerih iz krajevne zgodovine opišejo najbolj znane šege in navade
  • učenci opišejo primere naravne in kulturne dediščine

 


7. razred:

GEO:

  • učenci spoznavajo potrebo po ohranjanju naravne in kulturne dediščine
  • učenci poznajo pomen slovenske naravne in kulturne dediščine in čutijo pokrajinsko pripadnost

8. razred:

GEO:

  • učenci spoznavajo potrebo po ohranjanju naravne in kulturne dediščine
  • učenci poznajo pomen slovenske naravne in kulturne dediščine in čutijo pokrajinsko pripadnost

9. razred:

GEO:

  • učenci ob primerih vrednotijo in razvijajo odnos do naravne in kulturne dediščine svoje domovine
  • učenci poznajo pomen slovenske naravne in kulturne dediščine in čutijo pokrajinsko pripadnost

 

 

"Analiza, evalvacija in uskladitev vsebin Triglavske zakladnice s programi in učnimi načrti za osnovne šole je bila izvedena z zunanjim sodelavcem, dr. Iztokom Tomažičem, avtorjem številnih gradiv za osnovnošolske naravoslovne predmete in predavateljem didaktike na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani."

Vsebino je omogočil

Biosferna območja so območja ekosistemov z bogato biotsko raznovrstnostjo. Namenjena so ohranjanju ekosistemov in njihove biotske raznovrstnosti ter spodbujanju trajnostnega razvoja ob vključevanju in sodelovanju lokalnega prebivalstva.

V Sloveniji so bila do leta 2018 opredeljena štiri biosferna območja:

  • Biosferno območje Julijske Alpe        
  • Biosferno območje Kras         
  • Biosferno območje Kozjansko in Obsotelje     
  • Biosferno območje Mura 

V okviru projekta Sodelovanje med Las-i: Približjamo Unescova biosferna območja prebivalcem smo pripravili zanimive vsebine, ki bogatijo našo Triglavsko zakladnico.

»Za vsebino je odgovoren Javni zavod Triglavski narodni park. Organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja RS za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.«